reklama

636V MTA: SA Race Mod - Map Editor PC | 12.12.2006 przez Luten
Encyklopedia: Grand Theft Auto: San Andreas

Dzięki Map Editor’owi będziemy mogli tworzyć własne wyścigi na których zaprosimy innych graczy multiplayerowych by nim się pochwalić. Ze względu na to że początkujący użytkownik nie wie jak go obsługiwać stworzyłem ten oto mały pomocny poradnik opisujący główne i poboczne funkcje owego Map Editor'a do MTA: SA Race Mod’a.

Dzięki Map Editor’owi będziemy mogli tworzyć własne wyścigi na których zaprosimy innych graczy multiplayerowych by nim się pochwalić. Ze względu na to że początkujący użytkownik nie wie jak go obsługiwać stworzyłem ten oto mały pomocny poradnik opisujący główne i poboczne funkcje owego Map Editor'a do MTA: SA Race Mod’a.

By zacząć naszą przygodę z owym programem należy odpalić MTA i wybrać z menu „Map Editor”


Po odpaleniu ukaże nam się świat z San Andreas ale pozbawiony jakichkolwiek istnień życia z menu u góry.

New Race – Zatwierdzamy to Enterem i wpisujemy dowolną nazwę dla naszego wyścigu np.”nowy” i wciskamy ponownie Enter.
Load Race – Wgrywa z listy zapisany nasz wcześniej wyścig.
Exit map editor – Wychodzi z programu, wracając do menu MTA.

Gdy już stworzyliśmy nasz nowy wyścig to ukaże nam się nowe większe menu.

Add element – Lista obiektów jakie możemy dodać.
Element list – Wyświetla listę obiektów które dodaliśmy do naszego wyścigu.
Checkpoint order – Zarządzanie gotowymi checkpointami na mapie.
Test race – Menu testowanie naszego wyścigu gdzie mamy parę opcji do wyboru.
Race settings – Opcje wyścigu.
Save – Zapisuje nasz wyścig.
Save As.. – Zapisuje nasz wyścig, w zasadzie jest to samo co Save.
Unload race – Powrót to Main Menu.

Do poruszania się po mapie służą klawisze W, A, S i D, a wciśnięcie kombinacji RShift + W, A, S, D zwiększy ich szybkość działania.

Teraz zajmiemy się opisem poszczególnych kategorii.

1. By w ogóle wyścig był rozgrywany potrzebujemy spawny dla graczy. W tym celu wybieramy Add element>Create spawnpoints i za pomocą myszki i jej kliknięcia wybieramy pozycje startową dla gracza (pomoże nam w tym świecąca kropka). By wyznaczyć kolejny spawnpoints dla kolejnych graczy wystarczy że po umieszczeniu pierwszego wciśniemy F9 co sprawi sklonowanie go. Tyle ile umieścimy ich tyle wyniesie liczba uczestników biorących w wyścigu.
Spawnpointy możemy obracać, w tym celu wybierz jakiś spawnpoint (LPM) i za pomocą kombinacji RCtrl + strzałka prawo, lewo będziemy mogli obracać pojazd pozycji startowej gracza.

Kolejnym ważnym elementem wyścigu są checkpointy. By je wyznaczyć wybieramy z menu Add element Create checkpoints. Teraz ustawiamy pierwszy checkpoint za pomocą kliknięcia myszki.

Jak zauważyć można na dole po wyborze checkpointa mamy małą informacje gdzie:
Home & End – Służą za ruch góra, dół checkpointa.
Shift + strzałki – Spowoduje to szybsze przesuwanie checkpointa poziomo, pionowo po mapie.
F3 – Opcje dodatkowe checkpointa, które zaraz opiszemy.
F9 – Klonowanie checkpointu.
F12 – Zmiana wyglądu checkpointa – owalne kółko lub walec.
Delete – Klawisz Delete usuwa checkpointa.

Ustawianie kolejnych checkpointów odbywa się prosto, po prostu wybieramy miejsce na kolejny (świecąca kropka) i wciskamy F9. Ustawiamy tyle checkpointów ile chcemy.

Jak wspomniałem opisze teraz dodatkowe opcje checkpointów. Wybierając owy checkpoint i wciskając F9. Oto i dodatkowe opcje.

Change name – Zmienia nazwę domyślną checkpointa.
Change position – Możemy ustalić nowe współrzędne XYZ.
Set vehlice-change vehlice – Opcja która pozwala na zmainę typu pojazdu jaki prowadzimy po zaliczeniu danego checkpointu. Do wyboru mamy wszystkie pojazdy podzielone na kilka kategorii co ułatwi nam wybór.
Clear vehlice-change vehlice – Po prostu czyści to co ustawiliśmy w „Set vehlice-change vehlice”..
Set size – Ustalić tu możemy rozmiar checkpointa.
Set color – Ustalamy tu kolor checkpointa, który występuje w RRR BBB GGG (skorzystaj z np: Painta do wyznaczenia)

2. By wyścig wyglądał efektowniej możemy dodać kilka obiektów i dać opcje dla niego. Zajmijmy się teraz opcjami dodatkowymi wyścigu, w tym celu z menu głównego wybierz Race setting. Ukaże nam się menu gdzie mamy do wyboru.

Set starting vehlice – Ustalamy jakim pojazdem mają rozpoczynać wszyscy gracze na starcie. Pojazdy są podzielone na kilka kategorii co ułatwi nam wybór (Browse...) lub możemy wybrać „Choose by vehlice ID” jeżeli znamy ID pojazdu.
Set respawn mode – Tu ustalimy czy gracze po śmierci mają się odradzać ponownie.
Set respawn time – Po jakim czasie ma się odrodzić gracz – wyznaczony w sekundach.
Set max map duration – Czas trwania wyścigu wyrażone w sekundach.
Set start time – Godzina, czas w grze o której ma się rozgrywać wyścig.
Set weather – Ustawienia pogody podczas wyścigu.
Set meta data – Możemy tu wpisać dane twórcy wyścigu i krótki opis jego.

Prócz tego możemy dodać przeróżne obiekty, rampy, barierki, budynki itp. By to zrobić wybieramy kolejno Add element>Create objects. Arsenał obiektów jest przeogromny i również jest podzielony na kategorie by ułatwić nam wybór (Browse...) lecz także jak znamy ID obiektu to możemy się posłużyć „Choose by objects ID”.

Teraz może wdać się małe zakłopotanie dla początkującego użytkownika w sprawie ustawiania obiektu. Całość nie wygląda tak skomplikowanie bo po wybraniu obiektu z listy ustawiamy go na mapie myszką gdzie chcemy. Teraz by go edytować należy kliknąć na niego - gdy nad nim się ukaże czerwony znacznik.
Strzałki – Posłużą do przesuwania obiektu w pionie i poziomie.
Home & End – Podnoszenie lub obniżanie obiektu.
RCtrl + strzałki prawo, lewo – Obracanie obiektu dookoła własnej osi.
RShift + „End & Home”, „strzałki” – Przyśpieszenie tempa przesównia czy też obracania obiektu.
RCtrl + strzałki góra, dół, Home & End - Pochylenie obiektu.

Kolejnym elementem są dwie ikonki „Nitro” – co każdy za pewne wie do czego służy, a także „Naprawa” – gdzie po wjeździe na nią nasze uszkodzenia auta zmaleją. Istnieje także ikonka zmiany pojazdu na inny „Vehicle-change piskup”, a umieszczamy go normalnie myszką a edytujemy jego dane poprzez F9. Te ikonki znajdziemy w Add element>Create pickups. Wracając do edycji, to trzy pierwsze opcje dotyczą wszystkich trzech ikonek, a ostatnia tylko „Vehicle-change piskup”.
Change name – Zmiana domyślnej nazwy ikonki.
Change position – Zmiana pozycji ikonki.
Set respawn time – Czas po jakim ma się odnawiać dana ikonka.
Set vehicle – Wybór pojazdu na jaki ma się zmienić poprzez wjechanie na ikonke.

3. Gdy już wszystko ustawimy jak należy, pora przetestować nasz wyścig. W tym celu z głównego menu wybieramy „Test race”.

Test again [Disabled] – Opcja będzie dostępna gdy raz przetestujemy wyścig, a sama opcja znaczy Testuj dalej wyścig.
Test from start [F5] – Testuj wyścig, zaczynając od startu. Klawisz F5 oznacza skrót do tej opcji.
Test from start with custom vehlice – Testuj wyścig wybranym przez siebie dowolnym pojazdem z listy, lub poprzez wpisanie jego ID.
Test from custom position – Testuj wyścig z wybranej przez siebie pozycji – świecąca kropka.
Test from custom position and vehlice – Testuj wyścig z wybranej przez siebie pozycji i wybranym dowolnie pojazdem.

To już wszystko, pozostało nam zapisać wyścig i wrzucić go do folderu serwera dołanczając go do reszty wyścigów.
Myślę że teraz początkujący użytkownik poradzi sobie z obsługą owego edytora wyścigów.

r e k l a m a

Komentarze (8) Skomentuj Obserwuj

 
Poziom: 1
spedi dodano: 22.01.2007, 21:07
Jak jak jak i jak
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 1
bartek2811 dodano: 08.02.2007, 18:20
ma ktos kody do mta sa plz !!!!!!!!!!!
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 16
Maxkas dodano: 21.07.2007, 12:56
do9 mta nie ma kodów
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 16
Maxkas dodano: 21.07.2007, 12:56
spoko jest nawet ten artykul ale ja sam do tego doszedłem
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 16
Maxkas dodano: 21.07.2007, 12:57
xdxdhhehehexdxd
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 16
[MP]Killer dodano: 16.12.2007, 13:36
Ej dacie mi liste tych kolorow checpointów pls!!!:)
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 1
Demrumrus dodano: 20.02.2009, 17:28
bardzo łatwo robić mapy, ale pomysły na mapę ni ma. som kody
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]
 
Poziom: 11
MTAsaFAN dodano: 06.01.2010, 16:59
A będzie tutorial do najnowszej wersji ?
+ 0 - [Cytuj] [Odpowiedz]

Komentarze (8 opinii) Skomentuj

GTA

Zobacz więcej   

Znajdź nas w sieci



X

Informujemy, że strona www.gta.net.pl korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies . W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.